Goście festiwalu

Kasia Adamik

Reżyserka, storybordzistka, plastyczka, członkini PAF. Absolwentka Wydziału Grafiki na ASP w Brukseli. Znana z reżyserii takich filmów jak „Amok” (2017), ,,Janosik. Prawdziwa historia" (2009), ,,Boisko bezdomnych"(m.in. Nagroda Publiczności na FPFF w Gdyni 2008) czy ,,Szczekając na świat" (nominowany do Głównej Nagrody Jury na Festiwalu Filmowym Sundance 2002 oraz zdobywca Nagrody Specjalnej za najlepszy film na Warszawskim Festiwalu Filmowym w 2002), a także polskich seriali, m.in. „Wataha” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł 2018 w kategorii Najlepszy Filmowy Serial Fabularny), ,,Głęboka woda" (nagroda Prix Italia 2012 w kategorii serial telewizyjny), ,,Układ Warszawski", ,,Pitbull" i ,,Ekipa". Współreżyserowała ,,Pokot" (Srebrny Niedźwiedź na MFF w Berlinie 2017). Reżyserka drugiej ekipy ,,Gorejącego krzewu" (obsypany Czeskimi Lwami w 2014 roku) oraz nagradzanego na wielu festiwalach ,,W ciemności" (nominacja do Oscara 2012).

Współreżyserka pierwszego polskiego serialu dla platformy Netflix „1983”. Orzeł (Polska Nagroda Filmowa) - Nagroda w kategorii: Najlepszy filmowy serial telewizyjny.

Fot. Rafał Placek (Gildia Reżyserów Polskich)

Jowita Budnik

Aktorka. Wychowanka młodzieżowego ogniska przy Teatrze Ochota. Absolwentka Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim. Gościnnie występowała w Teatrze Ochota i Teatrze Powszechnym w Warszawie. Członek Polskiej Akademii Filmowej.

Jowita Budnik jest jedną z oryginalniejszych aktorek swojego pokolenia. Karierę aktorską zaczęła w wieku 11 lat, występując w niewielkiej roli w filmie Radosława Piwowarskiego „Kochankowie mojej mamy”. Ale już w dwa lata później zagrała główną rolę w pierwszych dwóch odcinkach serialu kostiumowego „Rzeka kłamstwa”. Następnie przyszły role w pierwszych polskich telenowelach „W labiryncie” i „Fitness club”, w których Jowita Budnik grała będąc uczennicą liceum.

W 1992 r. zagrała we francuskiej produkcji „Vent d’Est” (Wiatr ze wschodu) Roberta Enrico u boku takich aktorskich sław jak Malcolm McDowell czy Wojciech Pszoniak. Przełomem w jej życiu zawodowym było spotkanie z Krzysztofem Krauzem, który w 2000 roku obsadził ją w jednej z głównych ról w filmie ,,Sieć". W 2005 r. zagrała w ,,Placu Zbawiciela" K. Krauze i Joanny Kos-Krauze, a w 2013 r. - u tychże reżyserów - tytułową rolę w filmie ,,Papusza".

Bartosz Chajdecki

Zaczął komponować w wieku 12 lat, był uczniem Zbigniewa Preisnera. W wieku lat 16 rozpoczął współpracę z krakowskim teatrem Akne, gdzie pisał na potrzeby stworzonego przez siebie kwartetu Ariel. Jest twórcą muzyki do wystawianego ponad 100 razy (m.in. w: Anglii, Niemczech, Francji i Brazylii) spektaklu „A Little Requiem for Kantor”, które otrzymało prestiżową nagrodę Fringe First na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Edynburgu w 1998 r. W trakcie studiów współpracował jako kompozytor i konsultant muzyczny z prestiżowymi instytucjami kulturalnymi, do których należą: Teatr Samuela Becketta w Londynie, DeMarco Venue w Edynburgu, Wildwood Opera Festival w Little Rock w USA, Yale School of Drama w USA, brazylijski SESC, New York School of Visual Arts w USA.
Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie. Dalszą edukację muzyczną umożliwiło mu otrzymanie grantu z EAJC w 2004 r. Od 2003 r. komponuje dla polskich teatrów i telewizji. Stworzył muzykę do sztuk reżyserowanych przez czołowych twórców młodego pokolenia takich jak: Piotr Kruszczyński, Karina Piwowarska czy Marta Ogrodzińska. W Telewizji Polskiej współpracował z reżyserami: Michałem Rosą, Michałem Kwiecińskim i innymi.

Komponował muzykę do takich filmów i seriali jak m.in.: ,,Czas honoru", ,,Chichot losu", ,,Misja Afganistan", ,,Baczyński", ,,Jestem mordercą", ,,Bogowie", ,,Chce się żyć", ,,Moje córki krowy", ,,Zwierzęta".

Radzimir Dębski

Urodzony w 1987 roku w Szczecinie Radzimir Dębski jest uznanym polskim muzykiem i kompozytorem, występującym także pod pseudonimem JIMEK. Absolwent Wydziału Kompozycji Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, studiował także orkiestrację i komponowanie muzyki filmowej w University of California w Los Angeles.

Od lat tworzy muzykę do filmów fabularnych (m.in.: „1920 Bitwa Warszawska”, „Ranczo Wilkowyje”, „Szatan z siódmej klasy”, „Stacja”, „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”, „Atak paniki”), a także seriali telewizyjnych i spektakli teatralnych. Skomponował także ok. 30 utworów symfonicznych i kameralnych, które często prezentuje jako dyrygent. W kwietniu 2012 roku zwyciężył w konkursie na remiks utworu Beyoncé „End of time”, który znalazł się na płycie artystki „4:The Remix”.

W sierpniu 2016 r. Radzimir Dębski był gospodarzem koncertu JIMEK+ podczas festiwalu Solidarity of Arts. Widowisko zgromadziło na placu gdańskiej Ołowianki ponad osiemnastotysięczną widownię. Z kolei we wrześniu 2016 r. zagrał koncert w berlińskim Konzerthaus, podczas którego poprowadził Konzerthausorchester w symfonicznych aranżacjach niemieckiego rapera MoTripa. Materiał został wydany przez Deutsche Grammophon. W lutym 2018 r. wystąpił z dziecięcą orkiestrą w Nairobi podczas największego w Afryce festiwalu jazzowego – Safaricom International Jazz Festival. W tym samym miesiącu otrzymał nagrodę Polskiej Akademii Filmowej Orły 2018 za muzykę do filmu „Sztuka Kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (2017, reż. Maria Sadowska).

W kwietniu 2018 r. na zamówienie Muzeum Historii Żydów Polskich Polin skomponował utwór „Tren Warszawskiego Getta”, którego prawykonanie miało miejsce podczas uroczystych obchodów 75. rocznicy wybuchu powstania w warszawskim getcie.

fot. Hubert Grygielewicz

EABS „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)”

W ostatnich latach coraz wyraźniejsza jest ,,zmiana warty" w jazzie, czego dowodem jest popularność artystów zza oceanu takich jak Robert Glasper, Kamasi Washington czy zespołu BadBadNotGood. Również w Europie można mówić o nowej fali czy wręcz o renesansie jazzu, którego przedstawicielami są zbierający coraz większe uznanie i rozgłos brytyjscy muzycy jak Yussef Kamaal, Shabaka Hutchings, Ruby Rushton oraz Moses Boyd. Takim też składem jest wrocławski septet EABS, który kontynuuje tradycję polskiej szkoły jazzu, wymykając się równocześnie wielu brzmieniowym schematom i prezentując zupełnie nowe podejście, przeciwstawiając się utartym muzycznym standardom. Zespół jest odpowiedzią na powiew wiatru płynącego z Los Angeles przez Londyn nad samą Odrę. Do Wrocławia.

Debiutancki krążek EABS, pt. „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” w całości poświęcony jest twórczości legendy polskiego jazzu — Krzysztofowi Komedzie. Tego wybitnego kompozytora nikomu nie trzeba przedstawiać. Jego twórczość do dnia dzisiejszego inspiruje młodych twórców, czego najlepszym przykładem jest i ten album. Okres „post-komedowski” zaowocował wieloma hołdami dla artysty w postaci najrozmaitszych krążków, na których wielokrotnie zinterpretowano najsłynniejsze utwory legendarnego jazzmana. „Repetitions” to analiza twórczości artysty z lat 1962-1967. To powtórka Komedy mniej znanego, a zarazem dogłębniej zbadanego.

Skład zespołu:

Marek Pędziwiatr — klawisze, syntezatory, wokal

Marcin Rak — perkusja

Vojto Monteur — gitara elektryczna

Paweł Stachowiak — gitara basowa

Spisek Jednego — gramofony

Olaf Węgier — saksofon

Jakub Kurek — trąbka

 

Tomasz Gąssowski

Kompozytor, producent, reżyser. Od lat współpracuje z Andrzejem Jakimowskim – jest autorem muzyki do jego licznie nagradzanych na świecie filmów: „Zmruż oczy” (2003), „Sztuczki” (2007), „Imagine” (2012), „Pewnego razu w listopadzie…” (2017). Za muzykę do „Imagine” otrzymał m.in. Nagrodę MocArta Radia RMF Classic za najlepszą muzykę filmową 2013 roku i Wyróżnienie Specjalne na 3. Festiwalu Filmowym im. Krzysztofa Komedy. Jest pomysłodawcą i producentem muzycznym, nagrodzonej Fryderykiem za najlepszy polski album jazzowy 2011 roku, płyty „My One and Only Love” kwartetu: Robert Majewski, Bobo Stenson, Palle Danielsson, Joey Baron.

W 2014 roku ukończył kurs reżyserii filmowej w Szkole Wajdy, a rok później zadebiutował autorskim filmem krótkometrażowym „Baraż”, za który otrzymał m.in. nagrodę dla Najlepszego Aktorskiego Filmu Krótkometrażowego na 32. Warszawskim Festiwalu Filmowym i Nagrodę Prix Conseil Départemental du Finistère na 32. Europejskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Brest (Francja, 2017).

Aleksander Gruz

Kompozytor i producent muzyki filmowej i elektronicznej. Absolwent  BIMM (Brighton Institute of Modern Music) – Songwriting. Twórca muzyki do filmów: ,,Warsaw By Night" (2015), ,,Mała Zagłada" (2018).

Mieszka w Londynie, gdzie m.in. współpracował jako muzyk sesyjny dla wytwórni Black Butter / Sony Music UK.

Twórca muzyki  do reklam i przedstawień teatralnych. Laureat nagrody za debiut muzyczny do filmu fabularnego (,,Warsaw by Night”) Polish Film Festival w Los Angeles.

Magdalena Grzebałkowska

Magdalena Grzebałkowska jest reporterką, autorką bestsellerowych książek: ,,Ksiądz Paradoks. Biografia Jana Twardowskiego", ,,Beksińscy. Portret podwójny" oraz ,,1945. Wojna i pokój". Laureatka Nike Czytelników 2016. Do Ostrowa Wielkopolskiego przyjedzie ze swoją najnowszą książką „Komeda. Osobiste życie jazzu”.

O książce:

Człowiek tajemnica. Listów nie pisał. Dzienników nie prowadził. Mruk. Miły. Uśmiechnięty. Osobny – tak o nim mówili. Większość tego, co wiemy o Krzysztofie Komedzie, pochodzi ze wspomnień jego żony. Często sprzecznych z tym, co pamiętają inni. Agnieszka Osiecka pisała, że gdy grał na fortepianie, jego dłonie opowiadały „małe, kameralne historie o niebie dla dwojga osób”. Ale jego życie taką historią nie było.

By poznać prawdę o jednym z najwybitniejszych polskich muzyków, którego kołysankę z ,,Dziecka Rosemary" nucił cały świat, Magdalena Grzebałkowska odwiedza między innymi państwa skandynawskie, Rosję i Stany Zjednoczone. Dociera do ostatniego żyjącego świadka tragicznego upadku ze skarpy sprzed pięćdziesięciu lat i jako pierwsza przedstawia jego wersję wydarzeń. Odkrywa osobiste życie polskiego jazzu – Komedy i środowiska, w którym się obracał: od barwnego życia Piwnicy pod Baranami i narodzin warszawskiego Jazz Jamboree aż po Los Angeles tuż po lecie miłości. Poznaje historie ludzi, którzy dla muzyki porzucali pracę, dzieci, dostatnie życie.

To poruszający portret pokolenia, dla którego jazz był najpiękniejszą – i często jedyną – namiastką wolności.

Bogdan Hołownia

Urodzony 3 października 1957 roku w Toruniu. Pierwsze fascynacje muzyką jazzową związane są z kwartetem Jana Ptaszyna Wróblewskiego, z którym występował w latach 1985-1990. Kolejne lata spędził w Bostonie, gdzie uczęszczał do Berklee College of Music.

Studiował w klasie profesora Ray’a Santisiego, Grega Hopkinsa, Paula Schmelinga. Występował tu z Bronisławem Suchankiem (legendarnym polskim kontrabasistą), Artie Shaw Big Bandem, George Zonce Quartetem, Dave Clarkiem (b) czy Skip Haddenem (dr).

Po powrocie do Polski rozpoczęła się fascynacja muzyką polską. Studia nad twórczością Jerzego Wasowskiego doprowadziły do „odkrycia” twórczości Władysława Szpilmana, Henryka Warsa, Jerzego Petersburskiego.

Bogdan Hołownia lubi akompaniować, dobrze czuje się na drugim planie. Współpracował z: Grażyną Auguścik, Lorą Szafran, Marzeną Ślusarską Sibel Kose, Januszem Szromem, a także ze wspaniałymi aktorkami jak Joanna Trzepiecińska czy Grażyna Szapołowska. W 2006 roku artysta założył firmę HoBo Records, w której realizuje swoje muzyczne marzenia związane z wydawaniem płyt czy książek.

Mary Komasa

Mary nie pozwala się zaszufladkować. Idzie własną drogą. Nie interesują jej muzyczne mody. Woli sięgać do źródeł. Stąd w jej utworach można usłyszeć inspiracje tradycją amerykańskiej muzyki folk, gospel, klasycznego rocka, nowej fali. Każda z jej piosenek jest filmową opowieścią, naładowaną emocjami. Emocja jest jej najważniejszym przekazem.

Mary wychowała się w artystycznej rodzinie. Bardzo wcześnie zaczęła samodzielne życie. Pierwszym przystankiem był Paryż. Prosto z ulicy trafiła w sam środek świata wielkiej mody, spełniając swoje dziecięce marzenia. Znalazła się w miejscu, w którym stykają się ze sobą przedstawiciele różnych środowisk i kultur. Nagrywała z raperami z paryskich przedmieść, pracując jednocześnie w jednym z najbardziej elitarnych francuskich domów mody.

Następnym krokiem był Berlin. Tutaj Mary poświęciła się już tylko muzyce. Undergroundowy klimat tego miasta słychać w jej utworach. Stworzyła zespół, składający się z wyrazistych muzycznych osobowości. Jej utwory zostały zauważone przez jednego z najciekawszych berlińskich producentów muzycznych, Guya Sternberga (Depeche Mode, Yoko Ono, Feist). Połączyła ich wspólna filozofia nagrywania muzyki – bez komputerowego retuszu i wygładzania każdej nuty. Zaprosił ją do swojego studia, gdzie wspólnie stworzyli niepowtarzalne brzmienie, oparte na oryginalnych, analogowych instrumentach i kultowej konsoli Neve. Powstała z tego płyta szczera, surowa, wysublimowana w swojej prostocie.

 Fot. Kasia Ladczuk

Antoni Komasa-Łazarkiewicz

Kompozytor i producent muzyki filmowej. 

Urodzony w 1980 roku w Warszawie. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Krakowie. Autor muzyki do licznych filmów, seriali i przedstawień teatralnych. Od 2007 roku mieszka i pracuje w Berlinie. 

Wśród jego realizacji znajdują się ścieżki dźwiękowe do filmów: ,,W ciemności”, ,,Pokot”, ,,Janosik. Prawdziwa historia” w reżyserii Agnieszki Holland, ,,Miasto 44” Jana Komasy, ,,Winterreise” i ,,Hierankl” Hansa Steinbichlera, ,,Ikona” Wojciecha Kasperskiego, ,,Clair Obscur” Yesim Ustaoglu czy ,,Konwój” Macieja Żaka. 

Za swoje realizacje otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia, w tym Czeskiego Lwa za muzykę do filmu ,,Gorejący Krzew” oraz nagrodę Festiwalu Filmowego w Stambule za ,,Clair Obscur”.

Jest także współtwórcą projektu muzycznego Mary Komasa.

Fot.: Michał Materna

Zygmunt Konieczny

Kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, twórca piosenki literackiej.
Urodził się 3 stycznia 1937 roku w Krakowie i z tym miastem związany jest do dziś. Studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej na wydziale kompozycji w latach 1956-1962. W 1959 debiutował w słynnym kabarecie literackim „Piwnica pod Baranami” i przez kilka lat był jego jedynym profesjonalnym kompozytorem. Stworzył oryginalny styl piosenki, w którym muzyka interpretuje poetycki tekst, wydobywa znaczenia, stwarza emocje.
Nazywany „wesołym kompozytorem smutnych piosenek”. Twórca muzyki do tekstów wybitnych poetów polskich i obcych, interpretowanych przez wielu wykonawców, z których najbardziej znana jest Ewa Demarczyk.
Zygmunt Konieczny od początku swej drogi twórczej współpracuje z teatrem. Napisał muzykę do bardzo wielu spektakli. Jego muzyka zawsze stanowi integralną część przedstawienia. Autor muzyki do ponad stu filmów fabularnych, telewizyjnych i krótkometrażowych. Wielokrotnie współpracował z takimi reżyserami jak m.in.: Andrzej Wajda, Wojciech Marczewski, Tadeusz Konwicki, Stanisław Różewicz, Jan Jakub Kolski. Laureat licznych nagród polskich i międzynarodowych. W ostatnich latach Zygmunt Konieczny tworzy duże formy muzyczne.

Natalia Koryncka-Gruz

Reżyserka, scenarzystka, producentka. 

Absolwentka polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Za krótkometrażowy film fabularny „1-1” zdobyła wiele nagród w kraju i 18 na międzynarodowych festiwalach za granicą: m.in. w Turynie, Bilbao (Grand Prix),  Oberhausen (aż pięć nagród, w tym Nagrodę Główną oraz nagrodę krytyków filmowych FIPRESCI) , Nimes (trzy nagrody, w tym za najlepszą reżyserię), Monachium.

Autorka głośnych filmów dokumentalnych (m.in.”Bezprizorni”, “Mała zagłada”), fabularnych (“Amok”, “Piekło-niebo”, “Warsaw by Night”) i cenionych spektakli Teatru Telewizji (m.in.”Inka1946”). Jej „Amok” wyróżniono w Gdyni Nagrodą za Debiut Reżyserski lub Drugi Film.

Należy do Polskiej Akademii Filmowej, Gildii Reżyserów Polskich, Stowarzyszenia Filmowców Polskich i KIPA.

Joanna Kos-Krauze

Joanna Kos-Krauze jest jednym z najważniejszych reżyserów we współczesnym polskim kinie. Początkowo pracowała przy programach telewizyjnych i reklamowych oraz filmach dokumentalnych. Współpracowała także przy filmach telewizyjnych z cyklu ,,Wielkie rzeczy" (2000). Z mężem – reżyserem Krzysztofem Krauze – na początku XXI wieku stworzyła jeden z najbardziej twórczych duetów w polskim kinie. Otrzymała wiele międzynarodowych i polskich nagród za filmy, których była współreżyserem.
Była pomysłodawczynią, współscenarzystką i drugim reżyserem filmu "Mój Nikifor" (2004). W 2006 jako współreżyser i współscenarzystka odebrała Złote Lwy na 31. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych za kolejny obraz stworzony wspólnie z mężem, "Plac Zbawiciela", który spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem większości krytyków. W 2013 wielkim sukcesem okazała się "Papusza" - kolejny film stworzony przez małżeństwo Krauze, poświęcony romskiej poetce Bronisławie Wajs. Po śmierci męża w 2014 kontynuowała prace nad filmem "Ptaki śpiewają w Kigali", poruszającym temat ludobójstwa w Rwandzie. Ukończony w 2017 roku film dostał nagrodę za grę aktorską na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni: Jowita Budnik, grająca rolę Anny Keller i Eliane Umuhire w roli Claudine Mugambira dostały za nagrody ex-aequo za najlepsze pierwszoplanowe role kobiece. 

Joanna Kos-Krauze jest przewodniczącą Gildii Reżyserów Polskich.  

 

Bodo Kox

Reżyser, scenarzysta.

Zaczynał jako twórca i aktor offowy, a jego film ,,Marco P. i złodzieje” podbił festiwale kina niezależnego. Z czasem przeszedł w kierunku głównego nurtu. Studiował w Szkole Filmowej w Łodzi oraz w Wajda School. Za debiutancką ,,Dziewczynę z szafy” otrzymał m.in. Polską Nagrodę Filmową ,,Orzeł” w kategorii ,,Odkrycie roku”.

Jego najnowszy film ,,Człowiek z Magicznym Pudełkiem” z Olgą Bołądź i Piotrem Polakiem wszedł do kin w październiku 2017 roku.

 

Marcin Krzyżanowski

Polski wiolonczelista, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej. Studiował grę na wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Krakowie. Kompozycję studiował prywatnie u Bogusława Schaeffera. Jest członkiem Stowarzyszenia Wykonawców Nowej Muzyki „Muzyka Centrum”

Krzysztof Kwiatkowski

Absolwent socjologii na Uniwerystecie Warszawskim, dziennikarz i krytyk filmowy. Na stałe współpracuje m.in. z „Wysokimi Obcasami”, „Wprost” i „Kinem”. Od ponad 10 lat relacjonuje festiwale m.in. w Cannes, Berlinie, Wenecji, Karlowych Warach. Publikował także m.in. w „Newsweek Polska”, „Rzeczpospolitej”, „Perspektywach”. W 2014 roku nominowany do Grand Press w kategorii wywiad. Członek Fipresci i Europejskiej Akademii Filmowej.

Tomasz Lach

Tomasz Lach - plastyk, malarz, grafik reklamowy, fotograf. Uczył się w Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem i Krakowie. Syn Zosi Komedowej, wychowywany również przez Krzysztofa Komedę-Trzcińskiego. Do Ostrowa przyjedzie m.in. ze swoją najnowszą książką ,,Kumpel. O Komedzie, Zośce i innych"

O książce:

Zbeletryzowane wspomnienia o życiu rodzinnym wybitnego jazzmana i kompozytora muzyki filmowej Krzysztofa Komedy. Polska przełomu lat 50. i 60. Środowisko artystów tworzących w PRL-owskiej rzeczywistości. Tuż za granicami – Zachód. Dostępny dla nielicznych i wyjątkowy. Chłopiec z głową pełną marzeń i jego Kumpel. Ojciec. Przyjaciel. Wielki muzyk. Niezwykły człowiek.

Tomasz Lach, pasierb Krzysztofa Komedy, snuje opowieść o swoim dorastaniu, które przypadło na tak burzliwe czasy, o ludziach tworzących ówczesną artystyczną bohemę oraz o relacji, która łączyła go z wybitnym kompozytorem i pianistą jazzowym. Kumpel. ,,O Komedzie, Zośce i innych" to zapis doświadczeń – osobistych i pokoleniowych, ale przede wszystkim porywająca historia ludzi, którzy mieli odwagę wciąż chcieć więcej.

,,Być ze swojego Starego dumnym, mieć go za przykład tego, kim samemu chciałoby się być, i dążyć do zrealizowania swoich planów, czując na plecach to zachęcające klepnięcie, to największy z darów, jakie możemy otrzymać od naszych ojców. Opowiem o Krzysiu. Już wiem jak".

Magdalena Łazarkiewicz

Za wyreżyserowany wspólnie z mężem Piotrem „Odjazd” (1991) zdobyła Nagrodę Specjalną Jury w Gdyni, ale zwróciła na siebie uwagę już wcześniej – nagradzanym na świecie „Przez dotyk” (1985). Jej spektakl telewizyjny „Karski” (2014) na Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie zdobył aż pięć nagród, w tym za reżyserię. Autorka jednego z najoryginalniejszych polskich seriali „Głęboka woda”.

fot. Rafał Placek / Gildia Reżyserów Polskich

Łukasz Maciejewski

Łukasz Maciejewski - filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych ("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor programowy festiwalu ,,Kino na Granicy" w Cieszynie oraz festiwalu Grand Prix Komeda w Ostrowie Wielkopolskim. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi oraz na Wydziale Dziennikarskim Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Juror, moderator i organizator kilkuset festiwali filmowych.

Pomysłodawca i organizator autorskich cykli filmowych, autor wielu książek, stały współpracownik kilkunastu czasopism, recenzent i felietonista Onetu oraz łódzkiego ,,Kalejdoskopu", stały komentator „Tygodnika Kulturalnego” w TVP Kultura, autor cyklu ,,Z fotela Łukasza Maciejewskiego". Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich. W 2017 roku opublikował tom "Aktorki. Odkrycia" oraz polsko-angielski album ,,Lupa / Maciejewski. Koniec świata wartości". Obie książki zyskały status bestsellera.

Na ostrowskim festiwalu odbędzie się spotkanie, dotyczące książek jego autorstwa: ,,Aktorki. Portrety" i ,,Aktorki. Odkrycia". 

O książce:

„Aktorki. Odkrycia” to trzecia (po „Spotkaniach” i „Portretach”) część bestsellerowego cyklu Łukasza Maciejewskiego - dziennikarza, wykładowcy, krytyka filmowego i teatralnego.  Książka jest nie tylko zapisem osiemnastu rozmów, jakie autor przeprowadził z czołowymi gwiazdami polskiego teatru, kina i telewizji, ale także próbą zdefiniowania osobowościowych i aktorskich profili bohaterek. Powstały wyjątkowe portrety niezwykłych, utalentowanych i silnych kobiet i artystek, które po raz pierwszy tak otwarcie opowiedziały o swoich fascynujących, często dramatycznych, niekiedy także zabawnych, zawsze zaś intrygujących i wciągających, doświadczeniach.

Fotografia Ł. Maciejewskiego autorstwa Marty Łąckiej

 

Paweł Maślona

Reżyser i scenarzysta (ur. 1983 r.). Ukończył politologię na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Krótkometrażowa „Magma” zdobyła główną nagrodę na Palm Springs ShortFest oraz główną nagrodę w Konkursie Młodego Kina podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Inna szkolna etiuda Maślony „Zaćmienie”, o trudnej relacji między młodym mężczyzną a niedołężnym ojcem, otrzymała wyróżnienie za reżyserię na Shanghai International Film Festival, a „Tylko dla Obłąkanych” wygrała The Young Talent Award at The International Festival of Film Schools in Munich. „Atak paniki” jest pełnometrażowym debiutem reżyserskim Pawła Maślony.

Wojciech Mazolewski

Polski basista i kontrabasista jazzowy, jeden z współtwórców yassu, lider zespołów Pink Freud, Bassisters Orchestra i Wojtek Mazolewski Quintet. Grał także w zespołach Baaba, Tymański Yass Ensemble, Paralaksa i Oczi Cziorne. Jego bratem jest Jerzy Mazzoll.

Zaczynał przygodę z muzyką od fascynacji muzyką punk, występował z grupą Iwan Groźny swojego starszego brata, późniejszego prekursora yassu, Mazzolla. Z czasem jednak zainteresował się jazzem. Łącząc te dwa style, przyłożył się do powstania yassu.

Autor muzyki do filmów „Kebab i Horoskop”, „Panoptykon”, „Jothabelsi”.

Wojtek Mazolewski Quintet

Wojtek Mazolewski Quintet "Komeda" to projekt specjalny poświęcony muzyce Krzysztofa Komedy. Mazolewski inspiruje się muzyką Komedy od wielu lat, jednak impulsem do zagłębienia w jego muzykę był zeszłoroczny koncert WMQ w Londynie podczas prestiżowej serii "Church of Sound". Zespół Wojtka Mazolewskiego prócz autorskich kompozycji zaprezentował londyńskiej publiczności specjalny projekt „Polish Jazz” poświęconym legendom polskiego jazzu w tym w dużej części muzyce Komedy.

9 czerwca 2018 (sobota)
godz. 19.00
Duża Scena OCK

Bilety w cenie 70 zł od 14 maja (poniedziałek) do nabycia w kasie OCK i na www.kultura.pax.pl

Wojtek Mazolewski - mówią o nim propagator jazzu. Basista, kompozytor, producent. Założyciel i lider Pink Freud oraz Wojtek Mazolewski Quintet. Jeden z najczęściej grających poza granicami naszego kraju artysta. Lista jego muzycznych partnerów jest bardzo długa (m.in.: Pete Wareham, Dennis Gonzales, Tim Berne, Wojtek Waglewski, Lech Janerka, Fisz, Emade oraz wielu innych). Autor muzyki filmowej i teatralnej. Laureat prestiżowych nagród muzycznych, prezentuje nowe oblicze polskiego jazzu w Europie, Ameryce Południowej i Japonii.

Wybuchowe, eklektyczne koncerty to znak firmowy muzyki Mazolewskiego. Energetycznie łączy tradycję z nowoczesnością. Analogowe brzmienie kwintetu Wojtka nawiązujące do mistrzów jazzu łączy się z elektroniką i współczesnymi inspiracjami. Mieszają sie echa muzyki Milesa Davisa, Erica Dolphiego, Led Zeppelin, Red Hot Chili Peppers, Nirvany i Aplex Twina.
Ostatni studyjny album zespołu pt .„POLKA"uzyskał status Platynowej Płyty, a publiczność wypełniała sale w 21 krajach na ponad 200 koncertach

Fenomen WMQ zauważyły polskie i zagraniczne media. Portal JazzSoul.pl napisał: „Dawno żaden polski zespół jazzowy nie wzbudzał tak pozytywnych emocji i nie przyciągał na koncerty takiej ilości fanów.”
To na występach „live" to popis muzycznego dream team’u Mazolewskiego z Joanną Dudą, Markiem Pospieszalskiego, Oskarem Toroka i Qbą Janickim.

Jan Nowicki

Aktor i pisarz. Sam o sobie mówi ,,były aktor". Zagrał w  ponad 240 filmach, a najbliższe jego sercu to : ,,Niepochowany", ,,Wielki Szu", ,,Magnat", ,,Bariera", ,,Spirala" i ,,Sanatorium pod Klepsydrą". Przez ponad 30 lat jego teatralną kolebką był Stary Teatr w Krakowie, gdzie zagrał dziesiątki ról, a  kreacje Stawrogina w ,,Biesach", Rogożyna w ,,Natalii Filipownej" Artura w ,,Tangu", Księcia Konstantego w ,,Nocy Listopadowej" przeszły do historii teatru  polskiego.  

Jest autorem kilku książek – m.in.: ,,Między niebem a ziemią", ,,Droga do domu" wespół z Rafałem Wojasińskim", ,,Mężczyzna i one" , ,,Białe Walce" i ,,Dwaj Panowie", wierszy, tekstów piosenek i kolęd.                                                                                     

Jan Kanty Pawluśkiewicz

Jeden z bardziej znanych kompozytorów muzyki filmowej i rozrywkowej w Polsce. Urodził się 13 października 1942 roku w Nowym Targu. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną oraz Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej.
Karierę artystyczną rozpoczął w 1967 roku jako jeden ze współzałożycieli kabaretu „Anawa”. Piosenki z jego muzyką w wykonaniu Marka Grechuty i innych wybitnych artystów były wielokrotnie nagradzane. Pawluśkiewicz jest kompozytorem muzyki teatralnej, związanym z wieloma polskimi scenami. Skomponował też muzykę do wielu polskich filmów, reżyserowanych m.in. przez F. Falka, J. Zaorskiego, W. Krzystka, K. Kieślowskiego i A. Holland. W 1992 r. stworzył „Nieszpory Ludźmierskie” do słów Leszka Aleksandra Moczulskiego, następnie – „Harfy Papuszy”, „Nowy Radosny Dzień”, oratorium „Droga. Życie. Miłość”.
Od wielu lat związany jest z Piwnicą pod Baranami. Trzykrotnie nominowany do nagrody Fryderyka w kategorii Muzyka Poważna i Kompozytor Roku.
Drugą obok komponowania muzyki pasją Pawluśkiewicza jest malarstwo. Jego obrazy prezentowane były na wystawach w Polsce, Brukseli, we Włoszech oraz na Węgrzech.
Zdobywca Grand Prix Komeda - Muzyka Polskiego Filmu w 2014 roku za muzykę do filmu „Papusza” w reż. Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze.

Marzena Rogalska

Ceniona i lubiana dziennikarka telewizyjna i radiowa. Karierę w mediach rozpoczęła w 1995 roku w krakowskim oddziale TVP, gdzie prowadziła magazyn filmowy. Później przez wiele lat współpracowała z radiem  RMF FM, następnie z Radiem Kolor. Sama przyznaje, że radio od zawsze było dla niej medium magicznym. 

Obecnie związana z TVP2 ( „Pytanie na Śniadanie”)  oraz Radiem Złote Przeboje, w którym prowadzi autorską audycję. Na stałe współpracuje z magazynem dla kobiet „Uroda Życia” oraz magazynem Claudia. Interesuje ją człowiek na każdym etapie swojego rozwoju, dlatego jej znak rozpoznawczy to pasja i osobiste zaangażowanie z jakim przeprowadza swoje wywiady. Dawniej gospodyni kultowego talk-show „Miasto kobiet” w TVN Style oraz prowadząca teleturnieje  „Czy jesteś mądrzejszy od piątoklasisty” (TV Puls) oraz „Dzieciaki górą” (TVP2). Przez trzy lata współprowadząca show „Kocham Cię Polsko” w TVP2. Swoją pracę kocha tak bardzo, że dziennikarkę grała nawet w filmach: „Zakochani” P. Wereśniaka, „Job” K. Niewolskiego oraz w serialu „Magda M” K. Langa czy „Barwach szczęścia”.

Pasję dziennikarską dzieli z artystyczną. Grała w musicalu „Metro”. Występowała też gościnnie na płytach zespołu Raz Dwa Trzy. Nagrała piosenkę z Mattem Kowalskym. Na studenckim festiwalu „Fama" otrzymała nagrodę indywidualną za kreację aktorską.

Współautorka książki „ Być Kobietą biznesu”. Pod koniec 2016 roku zadebiutowała jako pisarka, a  jej „Wyprzedaż snów” odniosła znaczący sukces wydawniczy, zyskując duże grono oddanych czytelników. W lutym tego roku ukazała się kolejna część powieści zatytułowana „Gra w kolory”. W 2018 roku odbyła się premiera sztuki teatralnej z jej udziałem „Czy to Ty czy nie Ty?” na deskach teatru Capitol.

Paweł Sala

Jest absolwentem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (1985). Przez wiele lat kręcił filmy dokumentalne, był autorem słuchowisk radiowych i sztuk teatralnych. W 2006 wyreżyserował Heroinę Tomasza Piątka na Scenie Studio Teatru Narodowego w Warszawie. Jego pierwszym filmem fabularnym był nakręcony w 2010 Matka Teresa od kotów (był również autorem scenariusza i współproducentem), za który otrzymał m.in. Paszport „Polityki” (2010), Nagrodę im. Stanisława Różewicza Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" za reżyserię (2010), Nagrodę TVP Kultura Gwarancja Kultury (2011), Nagrodę Złotego Dzika na Festiwalu Reżyserii Filmowej w Świdnicy (2011), Nagrodę specjalną jury Tarnowskiej Nagrody Filmowej za najlepszy debiut (2011).

Interesują go wyzwania artystyczne, a nie podążanie utartymi szlakami. Ma świadomość faktu, że jest to trudniejszy wybór, ale kiedy się udaje – satysfakcja jest nieporównywalna.  Stąd jego decyzja, aby wyreżyserować „Niewidzialne” – adaptację filmową swojej sztuki „Szwaczki”. 

Maciej Sobieszczański

Reżyser i scenarzysta. Wykładowca Szkoły Filmowej w Łodzi oraz koordynator Programu Fabularnego STUDIO PRÓB w Szkole Wajdy. Jest autorem scenariusza „Prostej historii o miłości”, za którą reżyser Arkadiusz Jakubik otrzymał nagrodę Grand Prix w Konkursie Kina Niezależnego na festiwalu w Gdyni w 2010 roku. Jego pełnometrażowy debiut pt. „Performer” (wyreżyserowany wraz z Łukaszem Rondudą) zdobył nagrodę Think-The Award na Berlinale 2015. Jego najnowszy film „Zgoda” zdobył nagrodę First Look na festiwalu w Locarno w 2016 roku, a także nagrodę za najlepszą reżyserię na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Montrealu 2017.

fot. Filip Tuchowski

Marcin Stich

Dziennikarz, reporter i reżyser telewizyjny. Od dwunastu lat związany ze stacją TVN. W przeszłości współtworzył filmy dokumentalne dla kanału TVN Discovery Historia. Projekt „Komeda” jest jego pierwszym samodzielnym filmem. „Wizyta na festiwalu im. K.Komedy w Ostrowie przerodziła się w fascynację osobą kompozytora i jazzmana, która doprowadziła do realizacji tego dokumentu.”

Mikołaj Trzaska

Urodzony w Gdańsku, saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor, w latach 1988-1991 studiował sztuki piękne. Wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu krajowego jazzowego środowiska. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz (wciąż aktywnego) Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z braćmi Olesiami. Akompaniował także poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzył projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem międzynarodowego tria Volumen, członkiem m.in.: Bassisters Orchestra czy Shofar – wykonujacego muzykę żydowską. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego free jazzu, współpracując z tuzami światowej wolnej improwizacji m.in.: z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Michaelem Zerangiem, Clementine Gasser, Johnem Tchikai, Noelem Akchote. 

 

Dwukrotnie nagradzany podczas Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy GRAND PRIX KOMEDA - Muzyka Polskiego Filmu.

Grand Prix Komeda - Muzyka Polskiego Filmu za muzykę do filmu ,,Wołyń" w reż. Wojciecha Smarzowskieg otrzymał w 2017 roku.

 

 

Joanna Trzepiecińska

Aktorka Teatru Polskiego w Warszawie, gdzie obecnie możemy ją zobaczyć w kilku rolach m. in. Podstoliny w ,,Zemście" i Gospodyni w ,,Weselu". Absolwentka warszawskiej PWST. Znana z teatru, filmu i telewizji. Ogromną sympatię publiczności zyskała dzięki roli Alutki w serialu ,,Rodzina zastępcza". Wraz z Bogdanem Hołownią, pianistą jazzowym, nagrała płytę ,,Żarcik a propos". Jako śpiewajaca aktorka ma w dorobku kilka recitali, z którymi często podróżuje po Polsce.

Włodzimierz Więckowiak

Absolwent Wydziału Produkcji Filmowej i Telewizyjnej PWSFTViT w Łodzi. Na co dzień pracuje dla Telewizji Kablowej PROART głównie jako operator kamery, ale również jako producent i realizator własnych projektów filmowych. Za reportaże „Oddajcie mi moje

dziecko”, „Tam gdzie kończy się asfalt”, „Z dalekiego stepu”, „Historia opowiedziana w trójwymiarze” i „Pociągiem na Everest”, nagradzany na przeglądach produkcji telewizyjnych telewizji regionalnych.

Pomysłodawca, twórca i wykładowca w klasie filmowo-telewizyjnej w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Fryderyka Chopina w Ostrowie Wielkopolskim. Jego wychowankowie zdobywają nagrody w ogólnopolskich konkursach filmowych, a najzdolniejsi absolwenci kontynuują naukę na kierunkach filmowych wyższych uczelni.

 

Anna Wróblewska

Dziennikarka i publicystka filmowa, rzecznik prasowy, animator kultury filmowej, wykładowca akademicki.

Absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (1996) oraz Podyplomowych Studiów Menedżerskich na SGH w Warszawie (1998). W latach 1995-2005 pracowała w Studiu Filmowym ,,Oko". W latach 1999-2003 rzecznik prasowy filmów, głównie Jacka Bromskiego. Przez dwa lata redaktor Działu Filmowego w ,,Antenie". W latach 2002-2005, a następnie od 2007 r. pracowała w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. W roku 2005, z ramienia SFP, prowadziła działania PR podczas kampanii na rzecz ustawy o kinematografii. Pierwszy rzecznik prasowy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2005-06). Autorka książek: ,,A statek płynie... 30 lat Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni" , ,,Filmowcy. Polskie kino według jego twórców", ,,Oko szeroko otwarte. 25 lat Studia Filmowego Oko" (2009), ,,Polski film dla dzieci i młodzieży" (2014) i ,,Rynek filmowy w Polsce" (2014).

Pomysłodawczyni i koordynatorka działającego w latach 2008-2011 portalu www.bazafilmowa.pl, w roku 2009 laureatka II edycji Nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W latach 2007-2009 wicedyrektor programowy Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych ,,Młodzi i Film". Założycielka i redaktor naczelna kwartalnika poświęconego branży filmowej ,,Magazyn Filmowy SFP" (2007-11). W 2005 roku odznaczona nagrodą Ministra Kultury za działalność na rzecz kultury. Współautorka projektu serwisu portalfilmowy.pl, w latach 2011-2012 z-ca redaktora naczelnego. Od 2012 roku dyrektor programowy festiwalu Kameralne Lato w Radomiu. Od roku 2014 rzecznik prasowy Festiwalu Filmowego w Gdyni.

Wykładowca na kulturoznawstwie na UKSW, specjalizuje się w tematyce przemysłów kultury, zarządzania kulturą, organizacji branży filmowej, zajmuje się animacją i filmem dla dzieci.

Jarosław Wszędybył

Reżyser, scenarzysta, wykładowca akademicki. Absolwent filologii polskiej i Szkoły Filmowej w Łodzi, uczeń klasyków polskiego dokumentu - Kazimierza Karabasza i Lidii Zonn. Pod ich opieką realizował swoje pierwsze krótkie filmy: (,,Jaguary chodzą po ulicach", ,,Kolory nadziei", ,,Weterynarz"). W 2010 r. wyreżyserował 45-minutowe ,,Zabawy z czasem". Prezentowany na licznych festiwalach film został m.in. nagrodzony na Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu przez jury pod przewodnictwem Marcela Łozińskiego.

W tym samym roku Jarosław Wszędybył był także II reżyserem wielokrotnie nagradzanej krótkometrażowej fabuły Bartosza Warwasa ,,MC. Człowiek z Winylu". II reżyserem był także przy pełnometrażowym debiucie fabularnym tego reżysera, filmie – ,,Jaskółka", nagrodzonym m.in. w Hamilton i Poczdamie.

Jako konsultant literacki współpracował także z Leszkiem Dawidem przy prezentowanym premierowo na Międzynarodowym Festiwalu w Wenecji filmie – ,,Ki".

Następnie powrócił do realizacji własnych projektów. W roku 2017 ukończył dokument sportowy ,,Wiosna Smoków", a obecnie pracuje nad pełnometrażową polsko-rumuńską koprodukcją dokumentalną ,,Koniec Świata w Dolinie Łez". Polskim producentem filmu jest firma Before My Eyes, a jej rumuńskim partnerem Parada Film, laureat Złotej Palmy w Cannes za film ,,Pozycja dziecka".

Oprócz praktyki filmowej Jarosław Wszędybył zajmuje się także teorią kina, prowadząc od wielu lat zajęcia ze studentami Uniwersytetu SWPS w Warszawie.

Julia Wyszyńska

W roku 2006 ukończyła Studium Teatralne przy Teatrze Śląskim w Katowicach, a w 2010 roku Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. Solskiego w Krakowie. Debiutowała w spektaklu ,,Nowe Wyzwolenie" w reżyserii Eweliny Marciniak w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. W tym teatrze zagrała również kilka znaczących ról, między innymi w spektaklach Pawła Łysaka i Mai Kleczewskiej. Występowała też w warszawskim Teatrze na Woli i w Narodowym Teatrze Starym w Krakowie.

Za rolę w spektaklu ,,Medea" (reż. E. Marciniak) otrzymała kilka ważnych nagród na festiwalach monodramów, a za rolę w ,,Podróży zimowej" (reż. M. Kleczewska) – nagrodę dla najlepszej aktorki na bydgoskim Festiwalu Prapremier.

W „Ataku paniki” Pawła Maślony zagrała rolę panny młodej.

 

Małgorzata Zajączkowska

Absolwentka PWST w Warszawie, znana aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna. Za dyrekcji Adama Hanuszkiewicza związana z Teatrem Narodowym. Na dużym ekranie debiutowała w filmie Agnieszki Holland w filmie ,,Zdjęcia próbne". Przez wiele lat mieszkała w USA, gdzie zagrała m.in. w filmach Paula Mazursky'ego i Woody`ego Allena. Jako jedyna polska aktorka grała na Broadwayu. 

W Polsce na swoim koncie ma role w filmach: Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego, Kuby Morgensterna, Leszka Dawida, Ryszarda Bugajskiego. Film Marcina Bortkiewicza ,,Noc Walpurgii" przyniósł jej nagrodę dla Najlepszej Roli Kobiecej w Koszalinie.

W Teatrze Polonia gra w sztuce ,,Kobiety w sytuacji krytycznej" w reż. Krystyny Jandy. W swoim dorobku ma monodram ,,Matematyka miłości" w reż. Alicji Albrecht.

W TV związana była z serialami m.in.: ,,Złotopolscy", ,,Teraz albo nigdy", ,,Druga szansa".

Była wykładowcą w Akademii Teatralnej w Warszawie i Warszawskiej Szkole Filmowej. W Operze Narodowej w Warszawie prowadzi letnie warsztaty z młodzieżą i reżyseruje spektakle muzyczne w ramach Programu Edukacyjnego. 

Fot. Lena Lakoma

 

Dane kontaktowe

ul. Wolności 2

63-400 Ostrów Wielkopolski

tel. 62 736 40 60

festiwalfilmowy@ockostrow.pl